Butterfly valley - Údolí motýlů

 "On někoho zabil?! Že on někoho zabil!" vykřikuje rastaman, když mi z loďky na břehu předává můj těžký baťoh. Jsem tu, na místě, o kterém básnila postarší hipísačka v Göreme – Butterfly valley.




Místo před dvaceti lety zaslíbené hipíkům. Bylo na bázi dobrovolnictví a dárcovství a setkávali se tu volnomyšlenkáři a alternativci z celého světa. Na malinké pláži si mohl kdokoliv rozbít tábor, ale ne hubu. Prý se tu vyskytuje několik vzácných druhů motýlů (od toho název), ale já za celých pět dní viděl jen dva. Asi emigrovali, už měli plné zuby čtyř dekád ultimátních mouder jako: „Život je život.“ „Všechno je jak má“ „Každý je nějaký.“
Místo je to opravdu krásné a klidné, jak můžete posoudit z jediných dvou fotek, které se hodí publikovat. Jediné vzrušení je denně od dvanácti do jedné hodiny, kdy sem pravidelně přijíždí lodě z Ölüdeniz s turisty. V některých ohledech to výhled o dost vylepší. Návštěvníci se tu vyčvachtají, zajdou se podívat na nedaleký vodopád, ze kterého jsou pak zklamaní (i já byl, takový malý čůrek vody), odjedou zas pryč a údolí se ponoří do svojí tiché a jinočasové atmosféry. Stálých je nás tu asi 20 a tak se trochu poznáváme. Skotové (kteří si moc zakládají na tom, že jsou skotové), izraelci, australani, domorodec z Aljašky a já. Přes den jen na pláži, večery u ohniště a klábosení u večeře a noci pod hvězdama za šumění moře. Čas tu plyne pomaleji. Nic se nemusí a všichni se řídí podle toho – nic nedělají. Mají na starosti jen bytí mezi snídaní a večeří.
V jeden večer byla dokonce bouřka (vzrůšo!). Deset minut, ale to představení okolo toho bylo super. Hromy a blesky, ale jak! Na moři, okolo ve skalách. Oslepující! Skoro vás šimralo teplo, jak od svářecího oblouku. Uhodil blesk a skoro žádná prodleva, hned tu byl hrom (bas jak kráva, takový subwoofer neexistuje), až se země třásla, my s ní a s námi i naše žaludky. Za chvilku bylo po všem, nebe čisté a šlo se spát zas ven.
Mluvil jsem s těma, co pamatují zašlou slávu Butterfly valley. Ano, muselo to tu být rájové. Dnes to jen kazí nájezdy turistů dělajících kravál a pohazujících vajgly všude okolo. Taky máte k dispozici jednoduché bungalovy (65 lir) a i za připíchnutí stanu si musíte zaplatit 45 lir za noc. Jste totiž na soukromém pozemku. V ceně je ale taky snídaně a večeře 'všechno, co se do vás vejde'. Základ pro mě je se najíst ráno tak, aby mi to vydrželo co nejdýl, a co nesním hned si odnést pěkně s sebou (45 lir, neboli 20 euro za stan?! Tak ať k tomu mají důvod!). Doporučuji všem, kdo nemají v lásce přelidnění, ale ani ne úplné trosečnictví!

Komentáře

Oblíbené příspěvky