Páv je národním ptákem Indie a...


Hodněkrát už jsem tady slyšel jednu zajímavou historku na různých místech. Nejdříve jsem jí nevěnoval pozornost, ale když už jsem ji slyšel po třetí, řekl jsem si, že se o ni podělím.


Poprvé mi ji vyprável džinistický učedník. Náboženství se píše tuším Jaien a má za cíl se úplně očistit a to pořádně. Takže nechtějí ubližovat ničemu živému, nejí maso, myslím, že jí jen to, co samo spadne na zem, chodí nazí (jako úplně nazí normálně po ulici, jednoho takového jsem viděl na ulicích Sarnáthu) a v ruce mají jen košťátko z pavích per, kterým si zametají cestu před sebou nebo místo, kde chtějí sedět nebo spát, aby neublížili ani těm nejmenším tvorům a snad i bakteriím. Jednou za čas shodí i porost na hlavě, a to tak, že si vlasy vlastnoručně vytrhají. Žádné nůžky a břitvy, ty jsou pro nás sraby. To už je extrém. Učedník mluvil jemným zpěvavým hlasem... který mě osobně připadal jako hlas úchyla, ale tak to je jen moje věc.
Podruhé jsem ji slyšel v Udaipuru od obchodníka s malovanými obrázky, když jsem se ho ptal, proč má plno obrázků s pávy.
A potřetí mi ji vyprávěl průvodce v poušti, když jsme viděli utíkat páva přes pole.
Historka o pávech:

Pávi jsou nejčistší stvoření na světě. Jsou krásní, vznešení a navíc se nerozmnožují obvyklým způsobem, jako my ostatní živé věci. Když přijdou mraky, zakryjí slunce a začne pršet, paví samec roztáhne svá krásná pera a začne před samičkou tančit a předvádět se, aby se jí zalíbil. Tak tančí a tančí v tom dešti a je na sebe a svou krásu moc pyšný. Po čase se ale podívá dolů na svoje nohy a zastydí se: od srdce je mu smutno a stydno, že je celý takový krásný, jen jeho nohy ne. Jsou špinavé od bláta, jak v něm tančil. Ze samého smutku uroní slzu, která mu skápne po zobáku. V ten moment přiběhne samička, slzu spolkne a pak otěhotní.

Proto jsou pávi tak čistí, že ani džinističtí mnichové se nebojí používat jejich pera k zametání. Proto je najdete na většině obrázků v Udaipuru. A proto je to jejich národní pták (což je dobře, my máme ptáků plnou vládu) a navíc určitě je to poetičtější příběh, než to co nám předkládá chladná věda a sice, že páv se rozmnožuje úplně fádně...

Komentáře

Oblíbené příspěvky